Budda

Alla inlägg under mars 2011

Av budda - 31 mars 2011 08:24

Det var inte lika gott som det såg ut.   Inte falafeln i allafall, det är nog inte min grej till 100%.

  Tack Jenni för denna fina lilla blomgrupp. Du är bäst.   

 


Här är mina senaste tillskott i Buddahörnan. I 99 berättelser finns korta,  tänkvärda berättelser! Kloka ord för själen är aldrig fel...

 

Ha det så bra.

Av budda - 29 mars 2011 22:42

Jag vill gå till stadsbiblioteket,

jag vill gå till en antikaffär och titta,

jag vill cykla längs havet,

jag vill powerwalka och svettas i stora parken,

jag vill ha nytvättat hår jämt,

jag vill att Emma blir frisk,

jag vill ha bättre hälsa,

jag vill äta jordgubbar i massor,

jag vill sjunga på scen,

jag vill ha tillbaka mitt hår,

jag vill arbeta,

jag vill hitta min ring,

jag vill läsa,

jag vill sy,

jag vill  SPA:a,

jag vill operera bort bröstet,

jag vill gå kursen,

jag vill vara fri från nageltrång,

jag vill kunna springa,

jag vill kunna ha min svata skjorta.


Men jag är nöjd som det är också.   


Av budda - 29 mars 2011 20:47

I dag kom ett sms och innan jag hann svara ringde Helena mig. Henne träffade jag på sjukhuset där vi båda var inlagda efter våra operationer i slutet på förra året. En till yrket sjuksköterska i min ålder. Vi fann varandra på avdelningen och har hållit kontakt sedan dess.   Hon blev hämtad på sjukhuset och körd hit där vi åt middag i hop och pladdrade ett par timmar. Så skönt att dela erfarenheter med henne.   Tack fina Helena, krya på dig. Vilken överraskning att få besök av dig.


Som ´alla´ säkert vet så dog björnbebisarna i dag. De fick ingen chans.

  


Nu skall jag ta itu med ett nageltrång. Det blir skönt efteråt.  


Tankar...

Av budda - 28 mars 2011 22:30

Det var flera år sedan jag hade ´balkongblommor´. Kanske slutade jag med det när balkongen blev inglasad?

 I år kör jag igen.   

  

Hörs till helgen?

Av budda - 28 mars 2011 21:44

... i ett skogsparti ligger det 3 nyfödda björnungar som behöver sin mamma/hjälp. I Japan har människor liv förändrats för evigt. Fruktansvärda trauman. Stackars.   Överallt i världen.

Om jag inte kan hjälpa till i det stora kan jag hjälpa till i det lilla. Göra någon glad. Le mot dem jag möter. Måna om våra djur. Ta tid med barnen. Ta vara på nuet. Försöka hjälpa Emma (genom att låta henne opereras).


Dagens middag blev Jens pasta. Det var ganska bra.  

 

När jag köpte ´balkongblommor´ passade jag på att kika på Akademibokhandelns utbud. Fann dessa för en billig peng.

Precis ett av mina intresseområden.  Vill lära mer.

  Välbefinnande.


Var rädd om dig. Skänk en tanke, be en bön för björnungarna. Tack.




Av budda - 28 mars 2011 20:57

Det är med stor klump i magen jag läser att björnungarna (se tidigare inlägg) enl tidningen nätupplaga ´lämnas åt sitt öde´ och troligtvis får svälta ihjäl. Länsstyrelsen säger det är ett polisärende. Hur kan man sova gott när man fattat ett sådant beslut att låta dem vara?

När det finns en djurpark som står redo att ge ungarna en chans, ett liv,  lugn och ro. Nä, jag bryr mig inte om att ´naturen är grym´ och att ´det är deras öde´ eller ännu dummare ´det finns en mening´. .. Se mig i ögonen du på Länsstyrelsen!

Lev med detta du tjuvåkande 12-åring.      


Det skulle inte förvåna mig om ´kvällstidningen´ har döda björnungar på löpet.   



Av budda - 28 mars 2011 10:58

Då var det bokat! Operationstid för Emma.Vetrinären säger att marsvin inte klarar narkos så bra. Att jag skall vara beredd på det. Tårarna hänger i ögonen. Tänk realistiskt. Det jag säger är realistiskt men när vi avslutar samtalet så brister jag ut i gråt. Emma, min lilla tös. Du kom hit midsommarhelgen för snart 3 år sedan. Liten liten var du.   

  Du är så fin.

  Cool tjej.  Söt som få.

 

När ändrade du färg och blev så mörk Emma? Du är så fin. Här gosar du efter vetrinärbesöket.

  

Lilla unge, om vi inte operera dör du till slut av hemska plågor

Jag (vi) måste ge dig denna chansen.  


I dag började dagen i stora parken. En lugn runda på en timme. Hemvägen gick via affären. AB´s löpsedel gjorde att det högg till i magen. "Björnungarna svälter ihjäl." Va f*n? Jag blev så ledsen. Tänkte direkt på om någon djurpark inte kan ta hand om dem? Det visar sig att Orsa björnpark visat intresse (hurra).   


Jag som redan är ´trött på människor´ mer eller mindre, i perioder i alla fall och som älskar djur och beundrar dem ur flera synvinklar blir irriterad på media (jag läser annars gärna kvällstidningarna) som skall gotta ner sig i allt möjligt. Eländes elände. Jag tycker killen som mötte björnhonan gjorde fel som enligt media åkte på förbjuden mark och jag förstår att björnmamman försvarade sina små. Jag tycker inte synd om killen (men hoppas så klart att han slipper men). Jag tänker på björnmamman och tre små björnungar. Himla människor.     


Under promenaden hade jag sällskap i lurarna av bla Westlifes fantastiska låt

I´ll see you again. Jag bar på gråt som behövde komma ut.

Mor. Sara. Hanna. Alva. Sankan. Alla inom loppet av 10 månader. Jag har inte haft möjlighet att sörja utan (för att orka?) skjutit det framför mig.


´Gone now. Gone but not forgotten´.

 

´ I tell myself I am so blessed to have had you in my life. ´

 

Skönt att få gråta ut. Ingen som ser eller hör. Känns alltid bättre efteråt.   



Nu skall jag göra klart en nybakade frallor med ´prickar´ (vallmofrön) och njuta av Hem till gården.   Tvätten är upphängd och källsorteringen gjord.  

Det blir Jens pasta till middag och penséplantering  i eftermiddag.

Härligt med en ledig dag efter helgens tjänstgöring.   


Hoppas du mår bra och att veckan börjat bra.

Bjuder på ett par bilder från helgen.

    




Av budda - 25 mars 2011 22:09

Myser i soffan.

       

         

Jag vet inga sötare ögon.   

 

*kär*

Skapa flashcards