Budda

Alla inlägg den 10 januari 2010

Av budda - 10 januari 2010 22:22

"Skratt är vackert. Du är vacker. Vackrast är du när du skrattar"

Läst på en plastkasse från klädesbutiken Flash


Av budda - 10 januari 2010 21:17

Sov länge i dag (lade mig iofs sent, f ö r  sent förra natten). Lyssnar på Spotify. 80-talsgodingar. Just nu Spandau ballet.   Det är konstigt. Jag menar, låtar som jag inte hört på 15 år väcker något som kan jämföras med lyckokänsla och nästa strof, text rad, höjning i låten finns där, i minnet och jag kan inte sitta still eller knappt vara tyst heller för den delen.   




  




Jag är mycket bestört över att 12 vargliv spillts i Skånes djurpark i går och även om jag kan förstå både för- och emot-sidorna när det gäller varg så tycker jag att människan gått för lågt. Ja, Anna det var jag som svor så hemskt (anonymt) i din gästbok i går. Du förstod det kanske? Det får på något sätt vara nog. Dumma människor. Dumma mot djur och mot varandra. Ett exempel.

Låter religion styra. Gubbar och i vissa fall små barn som liknar de gamla gubbarna i vita kläder, turbaner, gapar, skriker, hytter med nävarna. Verkar inte arbeta. Dammigt, skitigt. Kvinnorna är aldrig med. Jag bryr mig inte om vad de krigar om, tycker det ser löjligt ut bara (kanske jag trampar någon på tårna nu och jag får be om ursäkt att jag inte är insatt, har inget intresse). 


Hur kan man äta hajfenmat nä man vet att idioter fångar hajar skär av fenorna och kastar djuren tillbaka i havet in i döden?

Det fiskas sill och i näten kommer även torsk. Man slänger tillbaka den döda torsken (vi pratar om ton!) för det är sill man skall ha i näten just då. För inte länge sedan alls var torsken utrotningshotad. Delfinerna i Japan?

Små björnar i för små burar i Kina, man tappar dem på galla (av ngn anledning jag inte minns). Soldater i något skitigt krigshärjat land ´leker´med en en hundvalp tills den dör. Massor av upplysning i media. Våra egna djur?

Grannländernas hantering? *sucka*Läste via länk hos Anna, om en hund som stått kedjad på samma ställe i fem år. Man tror ju inte det är sant.

Jag brukar inte bli förbaskad i bloggen men inget får mig så arg som när djur (och barn) behandlas illa. Det finns bara inte!! Människan har stor makt.

Vad har djuren att sätta emot? Det är mycket enklare att umgås med djur tycker jag. Sen gillar jag att umgås med vissa människor    men djur är ofta enklare och är i nuet. De dömmer inte, kräver inte, de kämpar och de finner sig.De är beundransvärda.


Detta för mig osökt in på nyheten om att Ulf Olsson är död.

Ulf Olsson som 2005 dömdes för att ha mördat en ung kvinna och en liten flicka som före sin död måste ha känt mycket dödsångest.

Man fann efter många år bevisen som kunde fälla honom - mot hans nekande.

Hur kunde han beröva lilla flickan livet och ge henne de hemska upplevelser som han gjorde.


Jag arbetade tidigare (utan att avslöja för mycket) på en stor anstalt där det satt en livstidsdömd som inför två barn mördat en kvinna (barnens mor). Han tog sitt liv han också och varje år vid tiden för det tänker jag på honom.

Människan är så komplicerad. I mitt arbete (som jag nu är tjänstledig ifrån) har jag under flera år träffat många människor med olika svåra psykiska sjukdomar. Jag vill trots att jag älskat mitt arbete och har känt stort ansvar, inget mer med det på ett tag. 


Deeper than deep. Sorry.Nu skall jag lägga mig med Läckbergs ´Stenhuggaren´. Den är bra (som allt annat jag läst på senare månader).  


Var rädd om dig, hoppas du får en god natts sömn.




Av budda - 10 januari 2010 16:49

Vaddå? Jo, att återgå i tjänst efter härlig julledighet (semester). Jag skall dessutom gå till mitt  n y a   arbete och det känns...så bra det kan.  

Skönt att fräscha till sig med peeling, mask

  

hårtoning med mera.

  

Efter det blev det en timmes promenad i kylan.

      


Nu blir det mys med sega colabitar och hockeypulver.  

  


 Av förklarliga skäl kommer jag inte att vara så aktiv med bloggen den närmaste tiden men håll ut! Under tiden, läs gärna någon annan blogg *peka på länklistan till vänster*


K r a m!

Ovido - Quiz & Flashcards