Budda

Direktlänk till inlägg 23 januari 2010

Mindfulness.

Av budda - 23 januari 2010 07:02

Jag väljer att skriva ett inlägg om mindfulness.Grunden till det valet är att jag fick fråga ´funkar det verkligen?´. Ja, det funkar men man måste träna.  


Mindfulness  brukar översättas med ´medveten närvaro´ och det är något som är evidensbaserat och vetenskapligt bevisat. Annars hade jag och en kollega aldrig fått använda det i våra arbeten som socionomer.


Vi kan likna det vi lever i med ett som Dr Ola Schenström säger, ett ´ADHD-samhälle´ där vi hela tiden matas med intryck. Internet, tv dygnet runt, affärer/bensinmackar är öppna alla dagar i bland dygnet runt. Stress.  Stress.Det är inte farligt att stressa  o m   m a n   b a r a  å t e r h ä m t a r 

s i g.   Hur återhämtar DU dig?


Mitt intresse för mindfulness väcktes för några år sedan genom en artikel i veckotidningen Allas. Jag kom till att prata med kollegan om det och det visade sig att hon också var intresserad. Vår dåvarande chef som var en underbar kvinna for med kollegan till Göteborg för att gå en introduktionsdag där Dr Ola Schenströn presenterade mindfulness.


De tände på ide´n och förstod att detta kunde vara något för våra klienter; många stressade och/eller med svår ångest.

Jag fick gå likadan introduktionsdag med Dr Ola, fast i Malmö. Intresset och nyfikenheten ökade. Det kändes oerhört bra.


Kollegan och jag for hösten 2007 vid två tillfällen tre dagar per gång till Stockholm och utbildade oss till programinstruktörer i ett speciellt program som man följer under 10 veckor. Vi startade grupper i detta och arbetade senare även individuellt med klienter.


Våren 2009 tog jag steget ut och for till Luleå och under några dagar utbildade mig till mindfulnessinstruktör. Detta har varit fantastiskt givande inte minst privat.

  

Detta foto tog jag på Arlanda.


Ofta lever vi i det som varit eller oroar oss för det som komma skall, så vi faktiskt missar det som pågår just nu! Känner du igen det?

Tidigare oroade jag mig ofta och kan fortfarande göra det i dag också, men jag har fått ett helt annat tankesätt. För det är ju som jag skrivit tidigare här i bloggen:


Det vi tänker och fokuserar på styr hur vi känner oss.

Men vi kan styra vad vi tänker på och därmed också hur vi känner oss.


Är det någon som är intresserad av hur man gör, hur man övar, vilka övningar som finns, hur man kan träna mindfulness i vardagen så fråga!


Det finns massor att berätta. Både egna positiva tester. Klienters resultat.

Med mera. Det är heller inget som är svårt. Och nej, mindfulness är inte avslappning även om man b l i r avslappnad.   Och nej, det är inte som basal kroppskännedom. Det har förändrat mitt liv. Det har förbättrat mitt liv.


Här och nu.

Vilka vackra ord.


Här é här man är.

Där e´där man  i n t e  är.

För här har man alltid med sig.

Här har man alltid med sig.

Här e´här där man är.

Där e´där man inte är.

Här har man alltid med sig...

Lalalalalala.  


Så sant.


Missa inte det som pågår just nu! I din kropp, i mötet med en annan människa , i det du gör. Give it a shot. Det är du värd!  


Tack Ola för allt du lärt mig.

  

(Jag tog bilden i Luleå 090531)

 

  

 
 
Jasas

Jasas

23 januari 2010 20:45

Skrev precis inne hos Sussi att jag kan tacka mina föräldrar för att dom lärt mig att lämna jobb på jobb och hemmet, hemma. Och jag måste allt nämna dom, här inne också.. Mamma har alltid varit en sådan som stannat upp, känt efter och njutit av vad som finns idag. Det som var igår, det hände då, och det som kommer imorgon, det kommer då. Våga lev idag.. och det har jag verkligen med mig. Så det är jag faktiskt duktig på.. och det är jag glad över att ha!

Jag är duktig på att vara optimistisk.. men inte naiv.. Brukar vara duktig på att ge nära & kära optimistiska tankar och lösningar.. sprida lite glädje i allt elände som ibland kan hända..

Hoppas du har en bra lördag, kram!

http://jasas.se

 
Annie

Annie

24 januari 2010 21:43

MYCKET intressant.
Efter att ha "gått in i väggen" för ca 9 år sedan, så är det ju hela tiden det här jag jobbar med inombords. Är tvungen att iderligen ta mig i örat och se till att STANNA UPP. Andas och fokusera. Koncentrera mej på att ta vara på mej själv I DETTA NU. Sedan finns det nog alltid olika vägar och metoder att ge sej själv välbefinnande och andrum.

Jag vet att jag borde och kunde bli bättre. Inte minst i min föräldraroll, då jag kan speeda upp mej för saker som KAN komma att hända (som när F var i London en helg och jag nästan fick panikångest). Men eftersom det hänt en del med mina barn att verkligen oroa sej för, så kanske det är sviter efter det. Vem vet....

Söta. Har du några bra rekommendationer på litteratur i ämnet så att jag kan lära mej mer, för jag antar att dina insatser som instruktör inte sträcker sej över internet?

Kram

http://www.peek-a-boos.bloggplatsen.se

 
Annie

Annie

24 januari 2010 23:30

Tack vännen. Ska sätta mej att surfa i morgon på min lediga måndag.... (som jag ju tagit ledigt BARA för att unna mej tid med mej själv eller att göra något jag tycker om.. att stanna upp i ADHD-samhället :-)

Varmaste godnatt-kramar

http://www.peek-a-boos.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards