Budda

Direktlänk till inlägg 28 februari 2010

Om mindfulness med anledn av Ewas blogg.

Av budda - 28 februari 2010 12:36

Buddismen ligger till grund och mindfulness är ingen behandling eller terapi. För mig är mindfulness ett sätt att förhålla mig till livet. Att uthärda svåra situationer och klara av att bemöta dem.Mindfulness är mer än så men man plockar det man vill om man vill. Det kräver träning.  


Jag har använt det i grupper och individuellt inom psykiatrin där klienter skakat och inte kunnat stå still på grund av ångest.   Vi har fått bra utvärderingar även om vissa klienter inte haft ro att ta träningen till sig, det passade inte dem -  just då.


Alla kan, men man måste träna. Jag är glad att jag hittade detta sätt som ger ro, lugn och gör att jag är mer här och nu än i det som jag har varit med om eller som jag tror skall hända. Det är så skönt. Så vackert. Att se livet som det är inte som man vill det skall vara (t ex i svåra situationer- så man inte missar något).  


Styrketräning, powerwalk, bio, skära sallad, duscha, vara nära någon, äta middag, köra bil,gosa med masvin, läsa bloggar, klappa en hund, lyssna på ljudbok, i samtal, att uthärda smärta, vid oro...alltid! Använda sinnena fullt ut.


Påverka tankarna som styr känslorna.


Man kan utöva mindfulness i alla situationer. :)


Jag är ingen expert men vill lära mer och vill leva livet


som det är

 

här och nu.

 
 
Margita

Margita

28 februari 2010 14:13

Vill bara fylla i från en som har haft svår panikångest (läs:jag) och fortfarande känner av den då och då att mindfulness är just ett förhållningssätt och det har hjälpt mig otroligt mycket! Men det kräver träning som sagt. En annan sak som hjälpt mig mycket är att ta reda på hur hjärnan fungerar! Kan rekommenderas. Finns många bra lättlästa böcker om vår fantastiska och ibland "luriga" hjärna. Den spelar oss spratt! ;-)

http://sengas.bloggplatsen.se

 
Nannisen

Nannisen

1 mars 2010 10:22

Jag tycker det är jättespännande, fast jag kan bli stressad när jag måste stressa av (paradoxalt). Men det är nog som ni skriver, nåt som kräver träning. Jag försöker vara närvarande, så gott jag kan. hoppas få komma med i en kurs här, men det verkar inte gå så lätt..
kram

http://nannis.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards