Budda

Direktlänk till inlägg 23 februari 2010

Vad sägs om dessa två skönheter?

Av budda - 23 februari 2010 16:06

De kom med posten i dag. Gratis. Designade av Marianne Westman för Rörstrand. Premie från en tidning jag fick årsprenumeration på i julklapp. *kär*  

  


Jag blev mkt nöjd med Wella-toningen men färgen ser inte lika mörk ut här som i verkligheten.Men ändå.  

  

Håret blir så mjukt, lent, fylligt, doftar gott. Önskar det var så varje dag.  

Tack Walla Viva!  



Var över gatan hos tandvården nyss på en kontroll med minstingen.  

Vad som slagit mig länge och som tidigare ofta retat mig men som jag blivit har tvingats bli bättre på att hantera är människor inom ´vården´. Personal som inte visar kunden respekt. För att göra det enkelt för mig kan jag kalla det så.


I dag låg lilltjejen åter i tandläkarstolenoch skulle få kollat tandställningen.

Ny sköterska. Såg ut som en förmänskligad Mandula (dvs Apus fru i serien Simpsons). Hon tog ingen notis om oss. Hälsade inte. Ok tänkte jag, sade inget.

Jag både blir och inte blir förvånad.


Strax kommer en tandläkare in och skall fråga vår tandis efter nedskrivna råd vid tandutdragning. Två gånger rusade denna äldre, lilla tandis in där (dörren stod så klart på vid gavel som alltid). Då började jag bli ganska...irriterad. Kände pulsen slå fortare.Ytterligare en tandläkare kom in (men han nickade till och sa ´hej´). När vi skulle gå sade jag till vår tandläkare att hade jag varit kund och legat där hade jag reagerat.


För vem är man där? Hur känner jag om främmande personer som avbryter arbetet kommer in flera gånger och man i liggande, utlämnande ställning inte ser vem det är eller vad de gör.Detta är då hos tandläkaren...föreställ er andra sorters undersökningar...finns värre...   


Jag tycker det är j-t dåligt och som ganska nyligen vid 2 tillfällen i fjol inlagd på sjukhus och innan det massor med undersökningar och provtagningar har jag tyvärr negativa erfarenheter (positiva också men tyvärr mest negativa). Jag väljer dock att se dem som att jag lär mig något (!) eller kan lära någon eller träna att stå ut för samhället ser ut så.   Jag försöker numera acceptera och visar människan nu mer förståelse (än vad som eg passar min smak och mitt tycke)  . Jag har själv så stor erfarenhet av att möta människor och även om man inte minns eller ens bryr sig om vad människan heter så ger det (mig) trygghet och visar på respekt för den enskilde.


I dag kändes det läge att säga vänligt att ´hade jag varit kund hade jag inte uppskattat att...´ men jag har även andra lugna   strategier att ta till.

  


Jag brukar skriva här att ju mer jag lär känna människor ju mer vill jag ha en hund, men jag var ett tag inne på att ändra till jag tycker om människor men föredrar djur men jag vet inte.   


Vänlighet kostar inget.  


Detta ´ämne´ kan jag utveckla och ventilera i evighet. Amen.  


Alla är vi olika. Tack till alla fina bloggvänner som ger hopp. 





 
 
Margita

Margita

23 februari 2010 18:26

Det var väldigt vad du får paket i posten! *avundsjuk* ;-)
Muggarna är jättesöta!

http://sengas.bloggplatsen.se

 
Margita

Margita

23 februari 2010 18:37

apropå tandläkarbesöket: vad tråkigt att du upplever ett så drygt bemötande! Själv har jag inga såna erfarenheter, de vi har haft är tvärtom mot vad du beskriver - lugna, förklarar, vänliga och tar sig faktiskt tid. Samma sak med min operation i somras. Det var den bästa vård jag nånsin upplevt! Från mammografin till eftervården! Genomgående otroligt proffsiga, empatiska människor som utstrålar trygghet och värme. Nu ska sägas att bröstcancervården i Borås är "känd" för de har utarbetat en speciell organisation för att patienten ska uppleva just det jag upplevde: trygghet och värme. Jag saknade de faktiskt när allt var över! :-) Tråkigt att det inte är likadant överallt för det beror nog mycket på landstingen, vad de satsar på och vad personalen får lära sig. Sen har jag aldrig riktigt förstått att en människa som inte är vänlig och empatisk väljer ett människovårdande yrke. De har inte där att göra - som du säger - vänlighet kostar inget och empati är nödvändigt att ha när man jobbar med människor.
Bra att du säger ifrån och på ett "snällt" sätt - många gånger tror jag faktiskt människor inte vet hur de upplevs av andra.

http://sengas.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

viol

23 februari 2010 18:37

Åh vilka underbara muggar! Förstår om du blev kär:) Gillar din färg du brukar sätta i håret, det vet du:)

Kram och hoppas du känner dig bättre!

 
Ingen bild

Katrinelund

23 februari 2010 19:03

Går det på rätt håll med hälsan? Om du slapp vara ute idag, var glad! Kall rå luft sveper in en pga vindpustar... Naturens psykologiska krigföring? Kan nog bryta ner den som inte gillar vinter!

 
Ingen bild

Katarina/Dylan

23 februari 2010 23:38

Vill bara skriva ett par rader och kommentera ditt inlägg...
1: Snygga muggar *vill ha* ;)
2: Snygg hårfärg *me like* :D
3: Bemötande inom vård och tandvård skall alltid vara att den som får omvårdad skall känna att han/hon får full respekt... allt annat är oacceptabelt. Håller med din kommentar att personer som arbetar inom vården skall ha en holistisk medmänsklig syn, inte visa ointresse för vårdtagaren.
4: Jätte fina foton på dagen inlägg :D

 
Sara

Sara

24 februari 2010 18:19

fina muggar! de ser stora ute med, jag älskar stora muggar.

Jag har inte mycket tålamod för sådana situationer jag heller, en sak man får jobba på. Bemötandet man får på vårdcentraler, hos tandläkare etc är jätte viktiga!

http://www.sarasliv.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards