Budda

Alla inlägg den 2 augusti 2010

Av budda - 2 augusti 2010 18:43

I dag vaknade jag av att det smattrade rejält på rutan. Ösregn. Tills jag skulle ta min morgonrunda i parken hade regnandet slutat, mötte knappt några människor i spåren. Efter dusch & smörgås cyklade jag de 25 minutrarna till Vårdcentralen. På vägen passerar man denna lustiga fotbollsplan.   

    

Det blev ett stick i fingret och som person med diabetets är jag van vid att mäta blodsocker och med min nya mätare känns det absolut inget! När sköterskor på sjukhuset eller vårdcentralen skall göra det skall de först trycka i hop min fingertopp så den är alldeles hårt. Sen skall lancetten tryckas så hårt man kan och det kommer onödigt mycket blod. Varför har jag undrat ett bra tag? Är fortfarande öm i fingertoppen.

  

Jag hade haft i ´läxa´ att minska sockerintaget och öka den fysksika aktiviteten. Mitt långtidssocker som mäts i % hade legat högt. Det skall vara under 6 % (int att förväxla med blodsockervärde som mäts i mmol/l) och senast (i maj) hade jag hela 7,6%. Jag var inte så hoppfull inför dagens mätning men min träning verkar ha hjälpt. Jag hade 6,9% och även om det är högt blev jag glad.   Midjemåttet var sedan förra besöket minskat 1,5 cm och jag hade tappat 2,5 kg. Små smulor är också bröd. Vi var överens om att jag borde prata med doktorn om ett par saker men nu är det först bröstkirurgen som skall säga sitt. Jag ger upp att få hjälp från Vårdcentralen. Det går så länge det går är mitt ena motto.  

Efter lunch cyklade jag igen, denna gång med barnen.   Vi åkte till ´min´ park och matade fåglarna. De är så fina alla sorterna! Gräsänder, svanar, vitkindade gäss, kajor, skrattmåsar och grå gås.

  

Kom och ta en bit bröd, fina fågel!

  

Barnen fick glass och dryck på restaurangen.

  

Parken jag brukar swischa runt i är helt underbar. Se!

    

Efter parken blev det LIDL, hämta paket från Jotex, hämta biljetter till Björn Skifs showen, hämta mer kurslitteratur (Äktenskapsförord, Äktenskap, sammanboende, parnterskap, Rätt arv hette böckerna som jag redan kikat i). Handlade även mat och serverade en god gryta med gräddsås.   


Jag har även hunnit ringa veterinären i dag då Emma blivit sjuk igen. Nu får hon tabletter som skall verka förhoppningsvis. Annars är nästa steg röntgen. Allt för min lilla tös.   


Här är till Ewa.   

  


Ha en fin kväll.

    

Ovido - Quiz & Flashcards