Budda

Direktlänk till inlägg 27 juni 2010

Varmaste dagen hitills i år?

Av budda - 27 juni 2010 17:54

Njutit utomhus. Promenerat. Läst. Lyssnat på musik.

Marsvinen gör mig fundersam. Någon med erfarenhet? Anna? Felicia? Ewa? Elin? Pär? Annie?

Vårt ena marsvin (Sara) har varit sjuk (lunginflammation) men är nu ´som vanligt´ utom på den punkt att hon hela tiden skall ha nosen i rumpan på sin burkamrat (Hanna).


Upptäcte i dag i andra buren att Emma är pälsfri (och har sår) uppe på ryggen!!

Kan det vara Alva som orsakat det?Har inte sett tillstymmelse till bråk eller attack.    Emma har fått badat i dag, klippt klorna och jag har smörjt med Elizabeth Arden kräm på ryggen. Lilla ungen.   

Dessutom skall burbyte testas. Så nu får Hanna, Emma och Kitty dela bur.

  

Alva och Sara gör detsamma.

  

Får se om det fungerar bättre.


Underpromenad fick jag känna en fantastisk doft. Den kom från denna. Vad är detta? Någon växtkunnig?  Doftar ljuvligt. Milt. Mmm.   

  


I morgon är det allvar igen (=arbete).


Tankar från mig,

 
 
Jasas

Jasas

27 juni 2010 21:17

Men åh. Har du fyllit år? :( Jag har ju knappt suttit vid datorn så jag har ju missat denna stora händelse!!!!!

Du har avmaskat dom va? För jag vet att mitt ena marsvin drabbades utan små maskar i huden, typ..

Hoppas det blir bra snart..

Hur är det med dig..? Kram Hanna

http://jasas.se

 
Gröngöling

Gröngöling

27 juni 2010 22:15

Det är en schersminbuske som luktar så underbart.
Lycka till på arbetet i morgon!

http://grongoling.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

28 juni 2010 12:09

Om det är vad Hanna kallar "maskar under huden" så kallas det sellnic. Avmaskning kopplar i vart fall jag till mask i magen, men det var förut samma medicin man använde (Ivomec) som till får och hästar. Det är ju inget som görs rutinmässigt på marsvin som på andra djur. Nu använder man istället droppar i nacken som heter Stronghold (inte receptfritt). Hur som helst, är det sellnic/marsvinsskabb så kliar det väldigt mycket och de biter eller kliar sår på sig själva. Ett annat alternativ är att det är hormonproblem, då kan bl a pälsen ramla av. Det är jättevanligt bland honor. Läs mer här: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/ohyra_per_symptom.html
Dock känns det inte särskilt kul att gissa så här utan du får väl avvakta utvecklingen ett par dagar och sedan konsultera någon som kan titta på dem i verkligheten. Lycka till!

http://julgrisen.bloggagratis.se

 
Margita

Margita

28 juni 2010 17:48

Doftar ljuvligt ja! Det är doftschersmin! :)

http://sengas.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

viol

28 juni 2010 18:23

Tror att det är schesmin (tror jag det stavas). Har alltid kallat den jasmine, men tror det är en annan variant. Jag älskar den busken! Doftar fantastiskt! Nu är vi i packtagen, i morgon bitti drar vi iväg =) Ska bli så skönt! Tänker på dig och allt du står i... Stor kram från mig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards