Budda

Alla inlägg den 22 december 2009

Av budda - 22 december 2009 21:54

Grattis fina Hanna, 2 år lillejulafton.


Grattis "Jasas" Hanna, 26 år samma dag. **peka på länklistan*

Av budda - 22 december 2009 16:54

Goder afton!

Det blev ett bra besök hos frissan. Jag talade om att jag ville koppla av och inte prata.  Under hårtvätt med massage sades inte många ´knäpp´. Efter det dvs före klippningen fick jag träffa frissans hundar. Money ( Riesenschnauzer/Schäfer/Dobberman)16 månader, Gucci  (Chihuahua/Jack Russel) 3 år och Cash (Rotweiler) 10 år. Sen var min dag räddad! De satt jämte mig medan matte klippte. Älskade djur.   

  

Nu har det kommit en färg-inpackning av märket Maria Nila som jag har goda erfarenheter av. Jag köpte en jag skall prova när jag har semester.   


Väl hemma fick jag gosa med tjejerna. De är outstanding. Här är min bäbi Kitty  

  

...och Emma som legat i min säng under täcket i eftermiddag.

  

Ser ni hennes fina teckning 50/50.   Mjuk som silke.

  

Som du säkert vet var jag på sjukhuset för en efterkontroll av njuren i måndags.  Remissen på undersökningen kom från avdelningen där jag legat efter operationen för snart 2 månader sedan.

Röntgen gjorde sitt uppdrag (säga vad man vill men den är nu utförd).

Jag som äter medicin för diabetes fick före undersökningen sätta ut den pga att medicinen innehåller ett ämne som i kontakt med kontrast som jag fick insprutat i blodbanan kan förstöra njuren. Jag måste även vänta 48 timmar med att börja ta medicinen igen efter röntgen. För att kolla om det är okej att börja med medicinen igen (dvs kreatininvärdet) fick jag på röntgen en remiss till labbet i morgon. Remissen var ställd på avdelningen som har hand om njurar.

Frågan var då? Vem meddelar mig svaret = om njurvärdet är ok så jag kan börja med diabetesmedicinen igen? Röntgen svarade att svaret kommer direkt till doktorn som kommer att kontakta mig.

Jag kvävde ett skratt. Doktorn? Kontakta mig? Julafton? När man knappt fått uppta hans tid innan under sjukhusvistelsen och inte ens träffa honom på återbesök. Don´t think so.  

Ringde labbet som sade att svaret meddelas av de som ställt remissen.Alltså doktorn, ring växeln och be dem koppla till avdelningen. Ringde i dag avdelningen och får prata med en sjuksköterska som jag minns från tiden jag var inlagd.En kinesiska i storlek med en tioåring. En som på kvällarna satt och surfade på datorn på expiditionen. Jag anstängde mig. Hur skall jag förklara det så hon förstår?   Hon ansåg att  r ö n t g e n  skulle meddela mig svaret. Va? tänkte jag men svarade att de har stängt, det är jul.   Planerade röntgen utförs inte röda dagar. Dessutom var det avdelningen som beställt undersökningen. Hon suckade djupare än en bergsskreva. Då bad jag om ursäkt att jag stört och lade på  luren (och grät som en pipsill).  

Jag skall ärligt säga att jag struntar i det blodprovet och svaret.Jag får åter bekräftat att sjukvården, bemötandet, engagemanget  i n t e  är som den/t borde. Att ju mer jag lär känna människor ju mer vill jag vara med djur. Att det viktigaste är att vara frisk.Att jag inte uppsöker sjukvård i ´onödan´. Att det är på väg åt helsike med sjukvård, respekt m.m i vårt land. Vart tog servicen vägen? Hur vill man själv ha det om man behöver hjälp? Hur lång tid tar det att knappa in ett personnummer, se provsvaret och meddela att det är ok eller ej att börja med medicinen igen? Jag har ett ansvar och jag har ett val. I bland blir det fel val men det var rätt att välja. Var är sjukvårdens ansvar?  

När jag arbetar ställer jag mig en enda fråga:För vem är jag där?

Appropå respekt (eller  INTE  respekt).  Häromkvällen blev jag attackerad av sju invandrarkillar i gymnasieåldern. De tyckte det var jättekul att kasta snöbollar efter mig. Kan tala om att det sved när jag blev träffad och att jag blev så  h  i m l a ledsen  och senare  f ö r  b a n n a d samtidigt som yrkesmänniskan kan se det ur ett annat perspektiv och att jag t.o.m kan tycka synd om dem. Privat gör jag det inte. No more.  §½1"!#¤%&=?!!  


Nog med tråkigheter, har du orkat läsa ända hit?  


Bortsett från att behöva ha med sjukvården att göra i dag har det varit en härlig ledig dag.   I morgon, dan före dan, stänger vi tidigt och sedan har jag en arbetsdag kvar innan semestern. Jag längtar. Jag skall banne mig dra ner på bloggandet och mailandet då och ta vara på det ´nya´liv jag fått och förvaltar så länge jag kan och får. Man vet aldrig hur länge men varför oroa sig?I stället för att ta vara på nuet.   I kväll är det skönsjungande Sanna, Sonja & Shirleys julkonsert på Tv 4 +.*tips*

Mor skall hem från sjukhuset på permission över julen.  Nu vet ni det!  

Hoppas ni myser med snö och jul.

Tack för din tid.






Ovido - Quiz & Flashcards