Budda

Alla inlägg den 1 december 2009

Av budda - 1 december 2009 13:43

Jodå, jag har ått gjort en del i dag. I sällskap av Karin Alvtegen (och boken med titeln Skugga) cyklade jag till köpcentrat egentligen mest för att köpa mer chokladansiktsmask. De hade inte mask utav samma märke jag använde i lördags men jag hittade en annan chokladmask och några andra sorter som jag vill lyxa till det med då och då. :)

  

Medan jag putsat fönster, strukit och hängt upp Barcagardinen har Emma legat som prinsessan på ärten. Hon verkar älska att vara under filt och gosa i värme så det fick hon göra på en kudde, i en pläd och med en ´gurkebit´. *hjärtat svämmar över*

  


Just nu en period är jag förtjust i wasabinötter och macadamianötter med choklad kring. :)

  

Hoppas du möter vänliga människor i dag. Prova att se någon i ögonen och 

 l e! Se vad som händer. :)

Av budda - 1 december 2009 13:12

Blev riktigt ledsen för ett tag i dag på väg hem från stora köpcentrat.

Jag tycker om vänlighet och värme och hade precis haft en trevlig pratstund med en man vid platsen där våra cyklar stod parkerade. Glad i hågen skulle jag cykla hem och tar så klart inte för givet att folk skall släppa fram mig på övergångsställe när jag kommer med cykel.


Jag stod (inte cyklade) i mitten mellan två vägbanor och skulle släppa fram trafiken när en kvinna kom gående och fordonen skulle enl ´zebralagen´ stanna. Eftersom jag stod där och jag ledde cykeln tänkte jag också gå. Busschauffören körde fram en liten bit. Jag hade däcket på övergångsstället. Försökte igen, jag var ju gående (med cykel). Han kör fram en kort bit till, som för att skrämmas. Jag tittar på chauffören och den äldre gubben med asiatiskt utseende började med överdrivna röelser teckna åt mig. Två fingrar= gå är okej. Rörelser med händerna= cykla är inte okej. Skaka på huvudet. Se arg ut. Rör på läpparna och formar ord jag inte hör.


Vet du gubbe? Jag cyklade inte och jag kan också göra tecken.I   d i d n ´ t   give him the   f i n g e r... Jag tecknade. "Köra bil". Visade färdriktningen och avslutade med att dra i ögonvrårna så ögonen blev sneda. Men vid det laget hade han äntligen trampat på gasen så bussen flyttat sig litet.


Så ledsen denna gubbe gjorde mig. En som skall syssla med serviceyrke och som lade ner stor möda på att I N T E släppa fram mig.

Jag stod still when I got the point så han kunde bara kört och inte upptagit bådas tid. Blir så matt.   





Det har kommit till min kännedom att ett litet djur av den art jag själv har 5 stycken av har dött då det inte fått tillräckligt med mat. En mamma till en tonåring med uppenbarliga problem (har diagnos) har  (enligt mamman själv)överlåtit  hela ansvaret för detta lilla, söta djur (som jag själv träffat mer än en gång). Tonårsdottern har inte varit kapabel till detta och inte enbart inte gett mat utan tagit med stackaren på resa både med tåg och buss, över en helg.


Jag brukar inte förvånas över saker, merän just saker som visar hur människor är och hur de handlar exempelvis mot världens djur. Den trogne bloggläsaren vet att jag föredrar djur före människor. I alla fall att umgås djupare med. Detta beror på olika saker.


Hur kan man som vuxen kvinna och tillika mamma se på när dottern har djuret inne hos sig i ett mörkt rum dag efter dag, knappt ger mat och en dag ligger djuret, som inte gjort något ont och som människan hade makt över, dött vid sidan om dottern när denna vaknar. Hur är man funtad?


Jag ser på våra fem (av samma ras som ovanstående). Så otroligt söta, snälla, älskvärda utan något ont i sig. Fint sällskap. De är mjuka, levande gosedjur som tröstar när man är litet ledsen.


Sura gubbar och djurmisshandel vill jag dissa i dag (varje dag). Tack för ordet.




Av budda - 1 december 2009 06:20

Det slog mig precis att det är december. :) I går begav jag mig hemifrån 7.25 och via tandläkaren med minstingen till arbetet, bio på kvällen med arbetet och var hemma 22:25. Pju. Stieg Larsson filmen var i vanlig ordning bra. Man kan inte låta bli att tycka om Lisbeth Salander, eller hur?:)


I går fick jag jultidningarna jag beställt och bland dem en bok av Stefan Einhorn vars bok Medmänniskor  jag i somras läste och hade väldigt stor behållning av (tack Viol :) ). Den nya ser ut så här:

  


I dag är det min lediga dag och jag har inga tider att passa. Tänker putsa tonåringens fönster och hänga upp en (ny) Barca-gardin.

  


Kanske städa åt tjejerna, gå en runda, lyssna på Karin Alvtegen, koka en härlig grönsakssoppa. :) Hoppas du får en bra tisdag och en fin start på  julmånaden.


<3

Ovido - Quiz & Flashcards